Sök:

Sökresultat:

2201 Uppsatser om Synen pć - Sida 1 av 147

Kristendomens syn pÄ djur: en modern djurvÀnlig kristendom kontra den traditionella kristna synen pÄ djur

I denna uppsats utreder jag tvÄ olika kristna sÀtt att se pÄ djur. Dels undersöker jag den historiskt sett vanligaste kristna synen pÄ djur, som jag har valt att kalla för den traditionella kristna synen. Dels undersöker jag en mer modern och djurvÀnlig kristendoms syn pÄ djur, som jag har valt att kalla för en alternativ syn. Jag har utfört detta i form av en litteraturstudie utifrÄn en hermeneutisk metod. Den alternativa kristna synen skÀnker djuren en större betydelse i den kristna lÀran Àn den traditionella synen pÄ djur.

Arbetslinjen, stöd eller styrmedel? : En kritisk diskursanalys av synen pÄ arbete och arbetslöshet i en mediekontext.

Studien syftar till att belysa synen pÄ arbetslöshet som samhÀllsproblem, genom att studera begreppet ?arbetslinjen?. Studien har tre fokuspunkter: synen pÄ den arbetslöse, vÀrdet av arbete respektive hur staten kan motverka arbetslöshet. Studien utgÄr ifrÄn en massmedial arena under valrörelsen Är 2006 och med ett empiriskt material hÀmtat frÄn Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Studien tar sin grund i ett socialkonstruktionistiskt synsÀtt och anvÀnder sig av metoden kritisk diskursanalys.I studien framkommer tvÄ bilder av synen pÄ arbetslöshet; antingen Àr det individens skyldighet att vara anstÀllningsbar eller statens plikt att skapa en arbetsmarkand som anpassas till individen.Studien avslutas med en diskussion kring relationen mellan staten och dess medborgare utifrÄn synen pÄ arbetsmoral samt hur statens ÄtgÀrder för att bekÀmpa arbetslöshet blir legitima. .

Synen pÄ gymnasiesÀrskoleeleven : En diskursanalys av tvÄ lÀroplaner

Det hÀr arbetet handlar om synen pÄ gymnasiesÀrskoleeleven. Det övergripande syftet med arbetet Àr att studera synen pÄ gymnasiesÀrskoleeleven i tvÄ lÀroplaner, dÀr Àven synen pÄ bedömning av gymnasiesÀrskoleeleven Àr intressant. I en inledande bakgrund beskrivs styrdokument inom gymnasiesÀrskolan, lÀroplansteori samt bedömning. FortsÀttningsvis presenteras den diskursanalytiska metoden frÄn Foucaults, Faircloughs, Laclau och Mouffes perspektiv och begrepp. I arbetet betonas sprÄkets betydelse i diskursanalysen, hur förskjutningar i sprÄket pÄverkar synen pÄ gymnasiesÀrskoleeleven.I resultatdelen redovisas utdrag frÄn delar av lÀroplanerna, Lpf 94 och Gys13, samt de tvÄ statliga utredningar som ledde till lÀroplanerna.

Konflikthantering: Pedagogers arbete med konflikter mellan barn i skola och fritidshem

Syftet med denna studie har varit att fÄ och skapa förstÄelse för hur pedagoger beskriver och förstÄr konflikter mellan barn samt hur de arbetar för att förebygga destruktiva konflikter. Jag inleder studien med min teoretiska referensram som bestÄr av olika perspektiv pÄ konflikthantering: den undvikande synen, den naturliga synen, den vitaliserande, interaktiva synen, harmoni-eller konsensusperspektivet och konfliktperspektivet. Det sociokulturella perspektivet anvÀnds för att lÀrande sker via kommunikation och i socialt samspel med andra. Som metodval utgick jag frÄn en kvalitativ ansats dÀr Àven den kvalitativa intervjun var mitt metodval. Resultatet pekade pÄ att pedagogerna bejakar konstruktiva konflikter som positiva och lÀrorika, vilket Àr i enlighet med konfliktperspektivet, den naturliga synen och den vitaliserande, interaktiva synen.

Ungas syn pÄ mÀnniskans vÀrde En studie av synen pÄ mÀnniskovÀrde i konfirmationsundervisningen i förhÄllande till synen pÄ mÀnniskovÀrde i skolans religionsundervisning

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur konfirmander upplever synen pÄ mÀnniskans vÀrde under konfirmationslÀsningen i förhÄllande till hur de upplever synen pÄ mÀnniskans vÀrde som skolan förmedlar? Arbetet tar sin utgÄngspunkt i de formuleringar kring mÀnniskans vÀrde som Äterfinns i skolans styrdokument. Resultatet bygger pÄ kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat en grupp konfirmander som lÀser inför konfirmationen till vÄren 07, en konfirmandgrupp som konfirmerades vÄren 06 samt fem lÀrare som undervisar i religionskunskap pÄ de fyra skolorna som deltagarna gÄr pÄ. Min slutsats Àr att dessa specifika ungdomar som lÀser eller har lÀst inför konfirmation upplever att skolan inte bearbetar mÀnniskosynen pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt, genom konfirmationsarbetet finner de ett komplement. Konfirmationsundervisningen förÀndrar deras sjÀlvbild och synen pÄ mÀnniskans vÀrde pÄ ett positivt sÀtt.

K.R.I.S Sundsvall : Synen pÄ polisen som aktiv och före detta kriminell.

Syftet med denna rapport Àr undersöka synen pÄ polisen i Sundsvall bland de som en gÄng varit aktivt kriminella i staden samt visa pÄ synpunkter pÄ hur det polisiÀra arbetet kan förbÀttras vid bemötande av kriminella och missbrukare. Arbetet skall Àven visa pÄ eventuella samarbeten mellan K.R.I.S, polisen och kriminalvÄrden i Sundsvall inför frigivning av intagna pÄ kriminalvÄrdsanstalt. Ett viktigt steg för att bryta den kriminella livsstilen Àr att en person ,som skall bli frigiven frÄn fÀngelse, blir mött av K.R.I.S. vid detta tillfÀlle. Detta sker inte förrÀn personen i frÄga Àr beredd pÄ att satsa pÄ ett hederligt liv samt beslutar om ett medlemskap i K.R.I.S.

Svenska pÄ schemat : Ska vi tala, skriva, lÀsa eller vad Àr egentligen synen pÄ svenskÀmnet?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka synen pÄ svenskÀmnet bland tvÄ verksamma svensklÀrare, tvÄ klasser och nio blivande svensklÀrare. Undersökningarna genomfördes med hjÀlp av tvÄ intervjuer med svensklÀrare, 47 elevenkÀter samt nio enkÀter med blivande svensklÀrare. Resultaten av vÄra undersökningar visar att synen skiljer sig mellan de intervjuade svensklÀrarna. ElevenkÀterna visar att eleverna har en positiv syn pÄ svenskÀmnet men att den varierar. Vissa elever ser Àmnet avsett för personlig utveckling medan andra elever motiveras av slutbetyget och andra faktorer.

VÄldtÀktsmyter, synen pÄ vÄldtÀktsoffer samt sjukvÄrdspersonals bemötande av vÄldtÀktsoffer

VÄldtÀkt Àr ett allvarligt samhÀllsproblem, vÄldtÀkt Àr ett begrepp laddat av vÀrderingar. Syftet med denna studie var att undersöka faktorer som inverkar pÄ bemötandet av vÄldtÀktsoffer. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie, dÀr vetenskapliga artiklar lÀstes, granskades samt kvalitetsbedömdes. Resultatet visade pÄ att tilltron till vÄldtÀktsmyter var en stark faktor som pÄverkade synen pÄ vÄldtÀktsoffer. VÄldtÀktsmyterna som idag Àr vedertagna Àr desamma som bokstavligt talat var etablerade redan pÄ medeltiden.

NÀr man tager kvinna med vÄld : Synen pÄ vÄldtÀkt och genus i lag och rÀttspraxis 1634-1734

Syftet med uppsatsen var att genom Norman Faircloughs diskursanalysmetod undersöka synen pÄ vÄldtÀkt och genus i 1734 Ärs lag och fyra rÀttsfall ur Allbo hÀrads domböcker frÄn perioden 1634-1734 ur ett genusperspektiv. Avsikten var att dÀrefter jÀmföra lag och praxis med varandra för att studera förÀndring och kontinuitet i synen pÄ vÄldtÀkt och genus över tid samt analysera huruvida förÀndringarna som 1734 Ärs lag medförde kan pÄvisas i praxis redan före lagens ikrafttrÀdande. Genus betraktas i denna studie i enlighet med den genusteori som Anita Göransson har utvecklat och diskurs anvÀnds i enlighet med Norman Faircloughs anvÀndning av begreppet. Analysen visar frÀmst pÄ en betydande kontinuitet i synen pÄ sÄvÀl vÄldtÀkt som genus. VÄldtÀkt betraktas som ett allvarligt brott bÄde i lag och praxis.

Revisorns oberoende ur företagarnas perspektiv

Revisorns oberoende Àr en förutsÀttning för att de finansiella marknaderna ska fungeraoptimalt. Revisorn mÄste bÄde vara oberoende och uppfattas som oberoende för att inteförsÀmra sin klients trovÀrdighet. DÄ det finns tecken pÄ att synen pÄ revisorns oberoendeskiljer sig mellan stora och smÄ revisionsbyrÄer vill jag undersöka om det Àven finnsskillnader i synen pÄ oberoendet mellan företag av olika storlek. Syftet med uppsatsen ÀrdÀrmed att beskriva och analysera om företagarnas syn pÄ revisorns oberoende skiljer sigmellan företag av olika storlek.För att undersöka skillnaderna i synen pÄ revisorns oberoende har jag utgÄtt frÄn dendeduktiva ansatsen dÄ den befintliga teorin har anvÀnts för att skapa hypoteser. Dessahypoteser har sedan legat till grund för utformandet av den enkÀt som anvÀnts vid enkvantitativ undersökning med ett urval pÄ 1000 företag.PÄ materialet frÄn undersökningen har ett flertal statistiska tester gjorts för att hittaeventuella samband och pÄ sÄ vis kunna acceptera alternativt förkasta hypoteserna.

AnstÀllningsbara lÀrare eller rutten frukt: En studie av den utbildningspolitiska diskussionen om lÀrarutbildningen och dess studenter

Bakgrund: LĂ€rarutbildningen Ă€r en viktig del i formandet av den skola och i lĂ€ngden det samhĂ€lle vi vill ha. Den nuvarande lĂ€rarutbildningen har kritiserats hĂ„rt för att ha misslyckats med att rekrytera ?rĂ€tt? studenter till utbildningen och att utbilda de lĂ€rare som svensk skola behöver. Studien undersöker den utbildningspolitiska debatten om och kritiken mot lĂ€rarutbildningen nĂ€rmare.Syfte: Studien granskar de utbildningspolitiska synsĂ€tt som legat till grund för bĂ„de den nuvarande och den kommande lĂ€rarutbildningen utifrĂ„n Ingrid Unemar Öst utbildningspolitiska diskurser. Fokus i studien ligger pĂ„ identifierandet av de olika uppfattningarna om syftet med utbildningen och studenternas roll i densamma.

Den starka unga kvinnan som förebild i flickboken under 1900-talet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur portrÀtteringen av den unga starka kvinnan som förebild har förÀndrats i flickboken under 1900-talet. Har framstÀllning av, definition av och synen pÄ vad en kvinnlig förebild Àr förÀndrats i litteraturen och vad Àr egentligen synen pÄ vad en stark kvinna Àr eller förvÀntas vara i de verk som studeras?.

Synen pÄ litteratur inom skolans svenskÀmne : En litteraturstudie om vÀrderingar och syn pÄ litteratur och litteraturlÀsning i grundskolan under Ären 1980-2011

Den hÀr uppsatsen handlar om vÀrderingar och om synen pÄ litteratur och litteraturlÀsning i grundskolan under Ären 1980-2011 och syftet Àr att undersöka dessa. Uppsatsen Àr en litteraturstudie dÀr skolans styrdokument i form av lÀroplaner och kursplaner i Àmnet svenska utgör undersökningens primÀra kÀllmaterial. FrÄgor som kommer att beröras i uppsatsen Àr hur synen pÄ litteratur förÀndrats genom Ären och hur introduktioner av nya lÀroplaner under den aktuella tidsperioden pÄverkat litteratursynen? Restultat som den hÀr undersökningen ger Àr att det generellt rÄder en positiv syn pÄ lÀsning och litteratur i alla de undersökta dokumenten. Lgr 80 skiljer sig frÄn de övriga tvÄ lÀroplanerna genom att det hÀr finns aspekter som talar för att man vill styra vad eleverna ska lÀsa genom att ge exempel pÄ boktitlar.

Vad Àr kunskap? : en kvalitativ studie av synen pÄ kunskap i skola och utbildning i nÄgra texter av John Dewey och i tidskriften Skola och SamhÀlle 1946 -1962

Denna studie med titeln "Vad Àr kunskap? - en kvalitativ studie av synen pÄ kunskap i skola och utbildning hos John Dewey och i tidskriften Skola och SamhÀlle 1946 -1962" Àr en studie dÀr undersökningens fokus var att beskriva synen pÄ kunskap i skola och utbildning med textanalys som metod, dÀr tryckta kÀllor ligger till grund för resultatet. Syftet med studien var att undersöka vilken syn pÄ kunskap i skola och utbildning som kommer till uttryck i skrifter författade av John Dewey samt i artiklar frÄn tidskriften Skola och SamhÀlle mellan Ären 1946 ? 1962. I analysarbetet anvÀnde jag mig av teorier om kunskap och egna frÄgestÀllningar om kunskapssyn.

"LÀrarens kompetens Àr helt avgörande för undervisningens kvalitet" : en studie i hur lÀrarnas kompetens uttrycks i dagstidningar 1996 och 2004

Denna uppsats handlar om dagstidningars syn pÄ lÀrarkÄrens kompetens och professionalitet. Hur speglas detta i nÄgra olika tidningar och vad skulle kunna tÀnkas vara orsaken till den ofta ganska negativa bilden av lÀrarnas kompetens. Uppsatsen Àr en jÀmförelse mellan 1996 och 2004 för att ocksÄ försöka se om synen har förÀndrats över tid. En orsak till den negativa synen pÄ lÀrarnas kompetens skulle kunna förklaras med att lÀrarna saknar en egen profession. Det innebÀr att lÀrarkÄren Àr öppen för kritik och synpunkter frÄn allmÀnheten som ibland anser sig veta bÀttre vad som bör gÀlla i skolan Àn lÀrarna sjÀlva.

1 NĂ€sta sida ->